dinsdag 12 maart 2013

Kaarsen maken

Wij zijn sinds de begrafenis van Jelle, ware grootgebruikers van kaarsen geworden. Bij zijn grafje hebben we een lantaarntje staan en daar brandt eigenlijk nonstop een kaarsje, 2 grote kaarsen in de week, zetten we bij hem neer.

Eerst gooide ik die restjes maar weg maar inmiddels verzamel ik de stukken en vandaag bracht de postbode me 3 meter lont. Ik ga eens proberen of het lukt om al die stukken om te smelten en nieuwe kaarsen te maken want er blijft vaak toch behoorlijk wat over.

Ik verzamelde:
Reststukjes van de kaarsen
Lege melkpakken
Lont
Satestokjes
Pan, litermaat en zeefje

Als eerste heb ik alle restjes op een oude krant gegooit, peuterde er de stickertjes af die nog onderop zaten en het metalen stukje dat het lontje vasthoud.


Daarna gooide ik alle blauwe stukken als eerste in de pan en verwarmde ik op een laag vuurtje tot alles gesmolten was.

Zeven om alle lontrestjes, steentjes etc er uit te halen en door het zeefje, in een litermaat geschonken, dat maakt het wat makkelijker om het in een melkpak te gieten.


Die melkpakken had ik natuurlijk goed omgespoeld, daarna op de juiste hoogte doorgeknipt en in de bodem een klein gaatje geprikt en het lontje doorgeprutst. Even afgeplakt met tape en daarna door de bovenkant van het pak, een sateprikker gedaan om het lont aan vast te knopen. Zo blijft het redelijk strak in het midden hangen. Hierna het gesmolten kaarsenvet in de melkpakken gieten en nu maar wachten tot het gestolt is. Duurde overigens langer dan ik had gedacht (of ik ben gewoon ongeduldig, kan ook)



 Pannetje schoongemaakt, er was wat zand in neergeslagen, dat eruit geveefd met een stukje keukenpapier en daarna de witte stukken gesmolten.


Terwijl ik dit logje tik, staan de laatste witte stukken (met een klein beetje roze en beige) te wachten tot het blauw gestolt is zodat ik er nog wat bovenop kan gieten tot het melkpak vol zit. Ik heb nog wat paarse en roze restanten die ook nog gesmolten moeten worden. Ik dacht dat je een rare ondefinieerbare kleur zou krijgen als ik alles in 1 pan zou gooien dus nu iets meer werk maar wel mooie kaarsen. Nouja, dat hoop ik dan maar.

Morgen zal het vast allemaal goed genoeg zijn uitgehard om de pakken te verwijderen.

4 opmerkingen:

  1. Dat is prcies de juiste manier. mijn vriendin maakt op die manier erg mooie kaarsen door laagjes van kleuren te maken. We leveren bij haar allemaal onze kaarsresten in. je kunt ook de lonten uit oude lange kaarsen hergebruiken. zij gebruikt als vorm plastic bekertjes en de verpakking van jodekoeken.
    Succes. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja daar had ik ook al aan zitten denken. Ik heb nog een pak lange kaarsen liggen, die kan ik ook wel omsmelten want gewone kaarsen gebruik ik niet eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een slim idee zeg! Ben benieuwd hoe de kaarsen uiteindelijk worden. Succes!

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi om zelf kaarsen te maken voor je overleden kindje...

    BeantwoordenVerwijderen