zondag 3 maart 2013

Kleurige zondag

Al struinend over pinterest, kwam ik onlangs een recept tegen om zelf klei te maken. Nu wordt er door de 2 kleintjes behoorlijk wat afgekneed, gerold en uitgestoken en ook net zo vaak wordt er klei weggegooit omdat het hard is geworden of op de grond viel en vies was geworden.

In eerste instantie was ik nogal sceptisch want het wilde nog niet echt een kleiige substantie worden, ik had ook een beetje te veel in 1 keer gemaakt waardoor ik het slecht kon roeren maar uiteindelijk heb ik het recept een beetje aangepast en maakte ik vanmiddag 7 kleuren klei.

Je hebt nodig:

120 gram bloem
40 gram zout (ja echt 40 gram!!)
175 ml water
1 eetlepel zonnebloemolie
2 theelepeltjes cream of tartar (ook wel wijnsteen genoemd en te koop bij de beter gesorteerde bakwinkel, mss ook wel op andere plaatsen)
Voedingskleurstof
Evt. een beetje aroma, ik heb vanille-aroma gebruikt maar eigenlijk ruikt het zonder ook wel lekker

Als eerste weeg je de droge bestanddelen af en gooit dat in een pannetje. Dan de olie en het water erbij gooien en goed roeren. Klein vlammetje of lage kookplaat.


 
Als je een mooi papje hebt, kun je de kleurstof er bij doen, nu roer je het er nog makkelijk doorheen, straks wordt ie stijver en gaat het wat lastiger


Na een minuutje ofzo, merk je dat het wat lastiger wordt om te roeren, het begint in te dikken. Goed blijven roeren



De klei is klaar als het aan je lepel blijft plakken en je het niet meer ziet glanzen



Nu laat je het afkoelen op een stukje bakpapier, maak je je pan en lepel klaar voor de volgende kleur en begin je opnieuw met een ander kleurtje erdoor.


Als je tweede bal klei klaar is, is de eerste ver genoeg afgekoeld om nog even goed door te kneden, Ik deed dit op een aanrecht met nog wat bloem erop zodat het er niet aan vast plakt.



Nu heb je ruim 300 gram eigen gemaakte klei. In een zipzakje zou je het zeker een jaar kunnen goedhouden. Als ie te droog is, met wat olie weer soepel kneden, te plakkerig doe je er nog wat bloem bij.




Het originele recept heb ik hier vandaan

2 opmerkingen:

  1. Dag Barbara, mag ik vragen waar jij voedingskleurstof koopt? Wat een supergoede tip, ik ga er binnenkort op kokkerellen met mijn oudste :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ideaal zeg :-) En handig ook dat de klei zolang goed blijft.

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen